Thursday, May 10, 2012

Sedikit Sebanyak: Mudahkan Jangan Susahkan oleh Syed Alwi Alatas

By: Huda Engku

Mudahkan Jangan Susahkan oleh Syed Alwi Alatas

Secara fizikal, buku ini comel dan kelihatan mudah dengan kulit berwarna putih dihiasi gambar gula-gula lolipop yang berwarna-warni. Saya kira, isinya juga mudah difahami, sesuai dengan tajuk yang diberi.

Ternyata benar telahan saya. Isinya mudah dicerna (sekurang-kurangnya oleh minda saya). Hampir keseluruhan poin yang diberi, pembaca disajikan dengan kisah-kisah yang berinspirasi. Yang paling saya gemar, penulis menyelitkan kisah-kisah sekitar hidup beliau sendiri, mengaitkan perkara yang dialami dengan perkara yang dibincangkan, membuktikan penulis menulis tentang perkara yang realistik, bukan sekadar teori semata-mata.


Buku ini dibahagikan kepada sepuluh bab dan di dalam bab-bab tersebut dinyatakan beberapa keadaan susah yang sebenarnya boleh menjadi perkara mudah. Jika dalam diri kita ada mentaliti susah, pasti kita cuma nampak yang susah-susah sahaja, padahal perkara itu bukanlah susah sangat (atau sebenarnya sangat mudah!).

Di sepanjang pembacaan saya setakat ini, banyak perkara yang saya terkena jadi banyak peluang untuk saya berfikir, dan bermuhasabah.

Kerana mudahnya penyampaian buku ini, banyak yang mampu saya cerna dengan baik walaupun ketika menunggu LRT.

Sungguh. Buku ini bagus dan perlu diulang baca untuk mengingatkan diri supaya bermentaliti mudah.

http://bukudansewaktudengannya.blogspot.com/2012/05/sedikit-sebanyak-mudahkan-jangan.html

No comments:

Post a Comment