Friday, May 4, 2012

mudahkan jangan susahkan

"mudahkan jangan susahkan"

satu lagi karya terbaru dari Syed Alwi Al-Attas
selepas membaca karya beliau 'Senyumlah walau apa jua masalahmu ia pasti akan berlalu' saya terus tercari-cari karya yang berkualiti sebegitu dan Alhamdulillah dengan berkat dan keizinan Allah SWT, dapat jugak saya memiliki buku 'mudahkan jangan susahkan'.

melalui huraian kisah-kisah teladan masyarakat setempat(masyarakat Indonesia), insyAllah dapat kita mengambil iktibar dan mendapat teladan daripadanya.

antara kisah yang menarik yang ingin dikongsi bersama adalah mengenai kisah seorang juara. beliau adalah lagenda tenis dunia, Arthur Ashe(1943-1993) yang tiba-tiba disahkan menghidap HIV dan seterusnya AIDS. semasa mendapat penyakit tersebut,beliau tabah menghadapi sisa-sia hidupnya dan membantu golongan yang menghidap penyakit ini dengan menubuhkan institusi menggunakan namanya, Arthur Ashe Institute for Urban Health. semasa beliau terlantar sakit di hospital, salah seorang peminatnya bertanya mengapa takdir memilihnya untuk penyakit tersebut. maka jawab beliau
"If I were to say, 'God,why me?' about the bad things, then I should have said, 'God,why me?' about the good things that happened to me in my life."


otak betoi~GREAT !

http://dyahdfly.blogspot.com/2012/04/mudahkan-jangan-susahkan.html

No comments:

Post a Comment